Kommentar af 
Emil Søbjerg Falster

Politikere fremstiller mennesker med handicap som snyltere

Når politikere fremstiller en bestemt gruppe som årsagen til, at andre befolkningsgruppers velfærd forringes, så øges risikoen for, at hadtale bliver mere legitimt, skriver Emil Søbjerg Falster.

Gøgeungeretorikken, der opstod efter kommunalreformen og finanskrisen, er skadelig og fremstiller mennesker med handicap som en udgift for samfundet, skriver Emil Søbjerg Falster.
Gøgeungeretorikken, der opstod efter kommunalreformen og finanskrisen, er skadelig og fremstiller mennesker med handicap som en udgift for samfundet, skriver Emil Søbjerg Falster.Foto: Arthur Cammelbeeck/Altinget
Emil Søbjerg Falster
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Jeg har beskæftiget mig professionelt med handicapområdet i syv år. Når jeg kigger tilbage på den tid, har meget ikke ændret sig for mennesker med handicap – slet ikke gruppens levevilkår, der er mere eller mindre stagneret.

Hvis jeg skal fremhæve én ting, der har domineret området i perioden, er det den kontante fremstilling af mennesker med handicap som en "udgift" for samfundet gennem den såkaldte "gøgeungeretorik", der opstod efter kommunalreformen og finanskrisen.

Gøgeungeretorikken italesætter og fremstiller mennesker med handicap som en gruppe, der snylter på samfundet: De tager og tager og giver aldrig tilbage. På den måde ligner den det tyske begreb "Unnützer Esser" (useless eaters), der også blev anvendt til at fremstille mennesker med handicap som nogle, der "åd" af samfundets ressourcer og aldrig betalte tilbage.

Parallelt med nutidens gøgeungeretorik eksisterer der lignende politiske diskurser om andre sårbare og minoriserede grupper, eksempelvis diskursen om de demografiske ændringer i samfundet som et udtryk for en "ældrebyrde", eller diskursen om flygtninge og indvandrere som "velfærdsturister".

Når omsorg fremstilles som en udgift, nedskrives værdien af selvsamme, og vi bliver blinde over for, at omsorg er forudsætningen for alt andet.

Emil Søbjerg Falster

Hvad der karakteriserer diskurserne er, at mennesker, der ofte lever under sårbare og prekære levevilkår, fremstilles og positioneres som en trussel og byrde for velfærdssamfundet.

Når gøgeungeretorikken bliver anvendt, kritiseres det ofte af handicaporganisationer og aktivister. Kritikken går blandt andet på, at retorikken er nedsættende og devaluerende og ikke harmonerer med Handicapkonventionens menneskesyn. Det har de naturligvis ret i.

Men udover det, hvorfor er gøgeungeretorik så et problem? Sidste år fik jeg sammen med Pia Ringø, der er lektor ved Aalborg Universitet, publiceret en videnskabelig artikel i det internationale og anerkendte tidsskrift inden for handicapforskning Disability & Society.

En delmængde af studiet handler om, hvad gøgeungeretorik er, og hvordan den påvirker børn og unge med handicap, og vi trækker blandt andet også på en række andre internationale studier, der undersøger lignende former for politisk retorik om mennesker med handicap.

Når organisationer og aktivister problematiserer anvendelsen af gøgeunge- eller udgiftsretorik, har modsvarene ofte været udsagn a la: "Vi bliver nødt til at kunne snakke om økonomi".

Og ja, vi må gerne snakke om økonomi. Det er bare ikke økonomi, gøgeungeretorik handler om.

Den handler i stedet om, at politikere maskerer egne økonomiske prioriteringer ved at allokere skyld og skam til mennesker, der modtager offentlig hjælp og støtte, og hvor man moralsk ansvarliggør dem for en økonomisk udvikling, som de aldrig kan have ansvaret for. Med andre ord: Ansvaret forskydes fra politiker til borger.

Læs også

I vores studie fandt vi flere eksempler på, at børn og unge med handicap internaliserer gøgeungeretorikken og italesætter sig selv om en "byrde" eller "belastning", og at de udvikler skyld- og skamfølelse.

De følelser er ikke kun et problem, fordi det skaber mistrivsel og lidelse i børnenes og de unges liv, men også, fordi følelserne ændrer deres lyst til og mod på at deltage og engagere sig i aktiviteter, der er med til at udvikle dem som mennesker. De trækker sig og isolerer med andre ord sig selv – alt sammen med yderligere eksklusion, ensomhed og mistrivsel til følge.

Gøgeungeretorik har altså både en direkte diskriminerende dimension, der indebærer den nedsættende og devaluerende retorik, og en indirekte dimension, der indebærer, at børn og unge internaliserer diskriminationen, udvikler skyld- og skamfølelse og praktiserer forskellige former for "selv-eksklusion".

Flere udenlandske studier finder, at gøgeungeretorik, eller lignende former for retorik, er et udtryk for en fjendtlig indstilling over for mennesker med handicap, hvilket risikerer at øge antallet af mennesker, der bliver udsat for hadtale og hadforbrydelser.

Det er et problem, fordi mennesker med handicap i forvejen er i højere risiko for at blive udsat for fysisk og psykisk vold.

Spiser et samfund ikke sig selv, hvis det fremstiller omsorg, altså det, som er betingelsen for vedligeholdelsen af livet, som en udgift?

Emil Søbjerg Falster

Én af årsagerne til dét er blandt andet, at når politikere og andre magtfulde aktører fremstiller og positionerer en bestemt gruppe som årsagen til, at andre befolkningsgruppers velfærd forringes eller dehumaniserer dem ved at fremstille dem som dyr, da opstår der en risiko for at hadtale bliver mere og mere normaliseret og opfattes som mere legitimt.

Med andre ord: Gøgeungeretorik skaber had og sætter befolkningsgrupper op mod hinanden, hvilket underminerer solidariteten på tværs af samfundet.

Ud over ovenstående devaluerer retorikken den omsorg, som mennesker med handicap er afhængige af at modtage, hvis de skal have mulighed for at vedligeholde deres krop, trives og deltage i samfundet.

Når omsorg fremstilles som en udgift, nedskrives værdien af selvsamme, og vi bliver blinde over for, at omsorg er forudsætningen for alt andet.

Der er imidlertid forskel på, hvem der møder og modtager omsorg. Nogle er den værdig, mens det tilsyneladende ikke er tilfældet for andre, og her informerer gøgeungeretorikken med hjerteskærende klarhed, hvem de "andre" er.

Læs også

Men surprise: Mennesker – og ikke kun dem med handicap – får ikke en uddannelse, et job eller trivselsfulde liv, hvis de ikke mødes med omsorg. Omsorg kan aldrig være den "udgift", som vi igen og igen får fortalt i medierne og i den offentlige debat. Intet liv uden omsorg.

Spiser et samfund ikke sig selv, hvis det fremstiller omsorg, altså det, som er betingelsen for vedligeholdelsen af livet, som en udgift?

Gøgeungeretorik er skadeligt og devaluerer omsorg. Men hvad er alternativet? Hvorfor er det, vi altid tænker på mennesker med handicap som en udgift, og kunne vi tænke anderledes?

Kan vi faktisk blive klogere af "at tænke med handicap" fremfor imod? De spørgsmål besvarer jeg i min næste klumme.

Om skribenten

Emil Søbjerg Falster (f. 1992) er ny kommentarskribent på Altinget Social. Han er post.doc. og forsker hos Bevica Fonden og Aalborg Universitet. 

Han har skrevet ph.d. om hverdagslivet for børn og unge med et handicap og forsker nu i det danske handicapbegreb, og hvordan det skaber muligheder og begrænsninger for at realisere FN's Verdensmål.

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Emil Søbjerg Falster

ph.d., post.doc. ved Universal Design Hub/Bevica Fonden og Aalborg Universitet.
Cand.scient.adm.

0:000:00