Forskere: Idrætsfagets dannelsespotentiale kan blive tabt på gulvet, når prøven afskaffes
Afgangsprøven i idræt har givet adgang til at udvikle og udnytte idrætsfagets dannelsespotentialer på en helt anderledes måde. Men med afskaffelse af prøven risikerer vi at hælde de positive resultater og ambitioner ned ad brættet, skriver Julie Dalgaard Guldager, Katrine Bertelsen og Andreas Bolding.
Julie Dalgaard Guldager
Docent i Sundhedsfremme og forebyggelse, UC SYD, centerkoordinator i Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og LæringKatrine Bertelsen
Lektor, Pædagoguddannelsen, campus Kolding UC SYD & Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og LæringAndreas Bolding Christensen
Lektor, UCL & centerkoordinator i Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og LæringDe seneste ti år har der været en prøve i idræt i folkeskolen, men prøven forsvinder som følge af folkeskoleforligskredsens aftale om folkeskolens kvalitetsprogram.
Uden idrætsprøven er der risiko for, at idrætsfaget mister sin status og prioritering i folkeskolen.
Skolerne kan fristes til at nedprioritere idrætsundervisningen til fordel for andre fag, der vurderes at være vigtigere i forhold til de standardiserede prøver.
Dette kan resultere i flere børn og unge, der mangler de nødvendige færdigheder og motivation til at vedligeholde en sund livsstil gennem fysisk aktivitet.
Bedre udnyttelse af idrætsfagets potentialer
Med en afskaffelse af prøven i idræt risikerer vi at underminere de positive resultater og ambitioner, som er opnået gennem årene.
Fra den seneste rapport "Status på Idrætsfaget" (SPIF) ved vi, at mange idrætslærere har haft glæde af prøven.
Flere mener, at den har påvirket antallet af elever, der deltager i idræt, deres aktivitetsniveau, og at den har forbedret fagets status blandt elever og lærere.Uden idrætsprøven er der risiko for, at idrætsfaget mister sin status og prioritering i folkeskolen.
Julie Dalgaard Guldager
Docent, UC SYD & centerkoordinator i Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring
Undersøgelserne viser også, at hvor man inden prøven nemmere kunne komme afsted med en mere ensidig undervisning med en stærk bolddiskurs, har prøven gjort, at man er kommet omkring en bredere vifte af indholdsområder og temaer i idrætsundervisningen.
Prøven har givet muligheder for at udvikle og udnytte idrætsfagets dannelsespotentialer, som før prøven var uudnyttet.
Sparsomme erfaringer
Selvom idrætsprøven har forbedret fagets status og indhold, har den ikke altid været gavnlig for alle elever. Nogle lærere har bemærket, at præstationsfokus har fjernet noget af glæden ved idræt for visse elever.
Derudover har prøven i idræt også skabt et øget arbejdspres for nogle lærere. Det øgede arbejdspres er dog helt naturligt, fordi prøven stadig er relativ ny, og en ny prøve kræver tid at sætte sig ind i.
Faktisk viser den seneste SPIF, at størstedelen af idrætslærerne har ingen eller sparsomme erfaringer med at føre elever til prøve.
Påvirker aktivitetsniveau, sundhed og trivsel
Uden en prøve i idræt er det nødvendigt at være opmærksomme på konsekvenserne for idrætsfaget, især da forskningen viser, at deltagelse i idræt i skolen har potentiale til at påvirke børnenes fysiske aktivitetsniveau og dermed deres fremtidige sundhed og trivsel.
Det er derfor vigtigt, at skoleledelserne, medarbejderne og skolebestyrelserne lokalt drøfter og opstiller principper for kvaliteten af idrætsundervisningen. Det skal være med til at sikre:
- Variation: Skab variation i idrætsundervisningen ved at inkludere forskellige aktiviteter og alsidige læreprocesser, der appellerer til elevernes forskellige interesser og evner og giver eleverne mulighed for at udvikle sig på forskellige områder såsom fysisk formåen, samarbejdsevner og kreativ tænkning.
- Prioritering: Bevar idrætsfagets relevans og status ved blandt andet at sikre at undervisningen primært varetages af uddannede idrætsundervisere. Dette kan fremme kvaliteten af undervisningen og styrke fagets position.
- Faglige ambitioner: Styrk den faglige udvikling hos idrætslærerne ved for eksempel at prioritere fagteams, hvor lærere kan dele viden og samarbejde om for eksempel årsplaner, undervisningsmetoder, fælles målsætninger og undervisningsindhold.
Ud over afskaffelsen af prøven bliver idrætsfagets læreplan også revideret - færre mål og færre bindinger. Der står allerede nu i aftaleteksten, at de bindende færdigheds- og vidensområder bliver gjort vejledende, så det kun er fagets formål og kompetencemål, der er bindende.
Set i det lys er ovenstående punkter endnu mere væsentlige at drøfte og beslutte lokalt på skolen.